۱۳۹۷-۱۱-۱۸

خط محقق در قرآن بايسنغر ميرزا مورد بررسی تطبیقی قرار گرفت

خط محقق در قرآن بایسنغر میرزا در محل موزه مرکزی آستان قدس رضوی مورد بررسی تطبیقی قرار گرفت.
سيد محمد بهروز معاون خزانه آستان قدس رضوی در این جلسه با بررسی سیر تحول خط به تاثیر آن در هنر اسلامی پرداخت. 
وی در این جلسه که با حضور مدیران و کارشناسان سازمان کتابخانه ها موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: هنر خطاطی در ایران به تناسب نیاز جامعه و تحولات فرهنگی هر دوره ای صورت تازه ای پیدا کرد.
بهروز، یاقوت مستعصمی را یکی از اساتید خط در سیر تاریخ کتابت قرآن دانست و در خصوص مهارت این فرد در هنر خطاطی و کتابت گفت: اقلام خوشنویسی به شش قلم ثلث، ریحان، محقق، توقیع، رقاع و نَسْخ محدود شد که به آن¬ها خطوط اصول یا اقلام سته می¬گفتند و یاقوت به تمام اقلام خط آثاری دارد که نشان‌دهنده استعداد بی¬‌نظیر او در عرصه خوشنویسی است.
وی در ادامه به تاثیر قرآن در گسترش هنر اسلامی اشاره کرد و این کتاب الهی را منشاء پدیدار شدن هنر اسلامی دانست که امروز تلاش بسیاری هنرمندان بر این است که از این هنر اسلامی بهره بگیرند. 
آقای بهروز با اشاره به فصاحت و بلاغت عرب جاهلی در سرودن اشعار گفت: قرآن جامع تمامی زیبایی و اعجاز کلام بود تا مورد پذیرش اعراب قرار گیرد. 
وی ادامه داد: قرآن از تمام بلاغت اشعار سرآمد می شود و تا جایی که به علت تاثیر آیات برای جلوگیری از رشد اسلام توصیه به نشنیدن قرآن می کردند. 
محمد بهروز همچنین ابعاد مختلف قرآن بایسنغر میرزا را مورد بررسی قرار داد و گفت: نسبت، تعادل، تسلط، تنوع، حرکت، ایجاز و هماهنگی اتصالات بصری برخی از ایجازهایی است که در خطوط قرآن بایسنغری به چشم می خورد. 
وی ظرافت خط قرآن بایسنغری را منحصر به فرد عنوان کرد و گفت: با توجه به ظرافت های به کار رفته در خطوط این قرآن نمی توان نمونه ای مطابق آن قرار داد. 
گفتنی است اين كارگاه آموزشي که قرار است طی سه جلسه برگزار گردد، اولین جلسه آن همزمان با دهه مبارک فجر در روز پنج‎شنبه 18 بهمن در محل کلاس آموزش موزه مرکزی آستان قدس رضوی  برگزار شد.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

HTML محدود