۱۳۹۸-۰۶-۱۲

نشست علمی«روایت‌ ناگفتنی‌های موزه در بستر دیجیتال»

نخستین نشست علمی «روایت ناگفتنی‌های موزه در بستر دیجیتال» به همت سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی برگزار شد.
این نشست با حضور محمد یاری؛ مدیر عامل شرکت میراث آرکا و جمعی از کارکنان سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی تحت عنوان «روایت ناگفتنی‌های موزه در بستر دیجیتال» در محل سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی حرم مطهر رضوی برگزار شد و سر فصل‌هایی همچون میراث دیجیتال، محتواهای آثار موزه، معرفی نمونه مورد دیجیتال سازی موزه، موزه‌های مجازی و کارکردها و مزیت های آن بیان شد.
در این نشست محمد یاری پیرامون مزیت‌های بهره گیری از محتوای دیجیتالی اظهار کرد: محتوای دیجیتالی تلفیق محتوا و فناوری‌های دیجیتالی جهت ارائه محصولی ویژه برای دنیای ارتباطات است.
وی افزود: امروزه به دلیل حجم اطلاعات بسیار زیاد برای معرفی  اشیاء به مخاطبان موزه‌ها نیاز به خلاصه‌سازی و طبقه‌بندی اطلاعات خود دارند و همچنین بسیاری از اشیا، شانس حضور در ویترین‌ها را ندارند، بنابراین استفاده از محتوای دیجیتالی امری ضروری است.
یاری افزود: محتوای دیجیتالی باعث درک و تفسیر راحت‌تر مخاطب، ایجاد فضایی پویا جهت کودکان، کمک به راهنمایان موزه و انتقال مفاهیم بیشتر به گردشگران می‌شود چرا که فناوری‌ها سبب برانگیختن حس کنجکاوی و خلاقیت  و یادگیری ملموس می‌شوند.
یاری  با اشاره به اینکه موزه آستان قدس رضوی از ظرفیت بالایی برخوردار است، تصریح کرد: موزه‌های آستان قدس رضوی می‌تواند با بهره گیری از روش‌های راهبردی محتوای نهفته در اشیاء تاریخی را به مخاطبین منتقل کند.
وی تصاویر سه بعدی آناگلیف، مدل‌سازی و پرینت سه بعدی، عکاسی گیگاپیکسلی دو بعدی، ساخت کتاب دیجیتالی و واقعیت افزوده (AR) که به واسطه گوشی همراه و استفاده از نرم افزار مخصوص گردشگر می‌تواند اشیایی  را که در محل مورد نظر امکان حضور فیزیکی ندارند، مشاهده کند از جمله راهکارهای تولید محتواهای دیجیتالی برای موزه‌ها برشمرد.