۳ شهریور ۱۳۹۴

تجلی هنر رضوی در آثار نقاشان معاصر

1: مرقع حدیث سلسله الذهب
مرقع گل و و بوته و گنبد و بارگاه و حدیث قدسی سلسه الذهب، اثر استاد هاشم ظریف، مُرَقَّع به مجموعه‌ای متصل به هم از قطعات مختلف هنری شامل انواع آثار خوشنویسی و نقاشی گفته می‌شود. در بخش ویژه‌ نقاشی و نگارگری، مرقعات را باید یکی از شاخه‌های اصلی این هنر دانست که از اواسط دوره‌ صفویه به‌وجود آمده و ریشه در سنت‌های دیرین دارد. این گونه‌ جدید نقاشی، گل‌ها و پرندگان، گل و مرغ و به ‌صورت «تک‌نقاشی» بر صفحات مرقعات قرار می‌گرفت.

2: تابلوی ضامن آهو (2)
جنس: مقوای بدون اسید، ابعاد: 80×100 س.م.، سبک اثر: نگارگری، تکنیک: اکریلیک، عناصر موجود در اثر: انسانی، حیوانی و گیاهی، خالق اثر و اهداکننده: استاد محمود فرشچیان، تاریخ خلق اثر: 1388 ش، تاریخ اهداء: 1389
در این تابلو حضرت امام رضا علیه‌السلام را در هاله‌ای از نور نشان می‌دهد و در کانون و مرکز اصلی اثر آهوانی که به ایشان پناهنده شده و از دست صیاد گریخته‌اند قرار دارند و صیاد نادم و پشیمان، کمان را با زانوان شکسته و در حالت تعظیم و تکریم به حضرت رضا علیه‌السلام است. تمام عناصر تابلو در حالت دورانی توجه و نگاهشان به حضرت می‌باشد. نگاه اسب و سگ شکارچی و تمام آهوان و شتر و پرندگان و فرشتگانی که در بالای اثر هستند و چرخش گل‌ها و گیاهان و درختان و بوته به سوی حضرت است. رنگ‌های درخشان و طبیعت سرسبز و گیاهان الوان در حضور حضرت امام رضا علیه‌السلام فضایی سرشار از لطافت، بخشش و مهربانی را در ذهن بیننده ترسیم می‌کند. در حاشیه تشعیر بالا و طرفین، فرشتگان با رنگ‌های بنفش و سوسنی ترسیم شده و در حالت دعا و نیایش هستند.

3: بعد از باران
صحن سقاخانه امام رضا علیه‌السلام (بعد از باران)، اثر: رسول شفقتی، تاریخ خلق اثر: 1389ش، سبک اثر: رئالیسم، تکنیک اثر: آبرنگ، ابعاد: 34 ×52 س.م.
تابلو نقاشی آبرنگ صحن سقاخانه امام رضا علیه السلام (بعد از باران)، اثر رسول شفقتی، روی مقوای بدون اسید، دارای قاب چوبی قهوه ای رنگ و پاسپارتو سبز کم رنگ.
شامل منظره صحن انقلاب (صحت عتیق/ صحن سقاخانه) حرم امام رضا علیه السلام در حالی که مردم در آن تردد می کنند. تصویر سقاخانه در مرکز و در پس زمینه گنبد حرم امام رضا علیه السلام، پنجره فولاد و ایوان طلای نادری دیده می شود. در گوشه سمت چپ پایین تابلو امضاء نقاش دیده می شود: «رسول شفقتی».

4: تابلو نگارگری حدیث سلسله الذهب
تکنیک: آبرنگ وگواش روی مقوا، نقاش و اهداکننده: زهره مهانی منش در سال 1383.
تابلو نقاشی آبرنگ و گواش حدیث سلسله الذهب، اثر زهره مهانی منش، روی مقوا، دارای قاب چوبی قهوه ای رنگ. بر روی مقوای آبی متمایل به سبز درون یک جدول (کادر) مستطیل عمودی آبی و سفید شمایل حضرت رضا علیه السلام در حالی که سوار بر کجاوه و بر روی اسب نشسته اند کشیده شده است. در اطراف ایشان شمایل خطی افراد زیادی در حالت احترام، نشسته و یا در حال کتابت نقش شده است. نقاش برخی از تصاویر را به عمد خارج از کادر کشیده است. شمایل امام رضا علیه السلام و اسب و کجاوه رنگ گذاری شده و سایر افراد بدون رنگ و به صورت نقش خطی طراحی شده است. طومارها به رنگ نخودی و به صورت اغراق آمیزی بزرگ و پیچان در هوا کشیده شده است. در گوشه پایین اثر نام و امضاء نقاش و تاریخ خلق اثر به رنگ سیاه نوشته شده است: «زهره مهانی منش 83».

5: ضامن آهو
سبک: نگارگری، تکنیک: اکریلیک روی مقوای بدون اسید، ابعاد: 36 ×50 س.م.، اثر: رضا بدرالسماء، تاریخ خلق اثر: 1384ش، تاریخ اهدا: 1387
تابلو نگارگری ضامن آهو با رنگ اکریلیک، اثر رضا بدر السماء، روی بوم مقوا، دارای قاب چوب طلایی رنگ. شامل شمایل حضرت رضا علیه السلام در حالی که روی صورت ایشان نورانی می باشد و با یک دست آهویی را نوازش می‏کنند در مرکز تابلو دیده می شود و در اطراف ایشان تصاویر بوته فراوان گل ها و پرندگان نقش شده است. نام نقاش و تاریخ خلق اثر در گوشه سمت چپ پایین اثر به رنگ سفید نوشته شده است که: «رضا بدرالسماء 1384».